121: KEKERAMATAN BUKAN JAMINAN KESEMPURNAAN.
Orang yang
kerohaniannya belum cukup mantap suka meninjau keadaan dirinya sendiri untuk
melihat kalau-kalau terdapat tanda-tanda kekeramatan padanya. Kekeramatan yang
dimaksudkan adalah kebolehan luar biasa yang tidak dapat dilakukan oleh orang
ramai, misalnya berjalan di atas air, tidak basah ditimpa hujan, dalam sekelip
mata boleh berada di Makkah, doa cepat makbul dan lain-lain. Jika dia melihat
tanda-tanda yang seumpama itu ada pada dirinya dia merasakan telah berjaya
dalam perjuangannya.
Orang yang
beranggapan begini kurang mengerti tujuan perkara luar biasa yang berlaku ke
atas dirinya. Perkara seperti itu bukanlah perisyhtiharan bahawa dia sudah
cukup bersih dan sudah menjadi wali yang agung. Perkara seperti ini adalah alat
untuknya mengenal kekuasaan Allah s.w.t yang tidak terikat pada hukum sebab
akibat, tidak dikongkong oleh ikhtiar makhluk. Kekeramatan adalah pengenalan kepada sifat Berdiri Dengan Sendiri,
Berkehendak dan Berkuasa melakukan apa sahaja tanpa ditekan oleh sesiapa dan
tanpa disebabkan oleh sesuatu sebab.
Allah s.w.t tidak
ditakluki oleh sempadan sebab musabab. Sebab
musabab mengongkong kekuasaan dan kekuatan makhluk tetapi tidak memberi bekas
kepada kekuasaan dan kekuatan Allah s.w.t. Sebab musabab menjadi
dinding yang tebal menghalang manusia dari melihat kepada kekuasaan dan
keagungan Allah s.w.t. Jika seseorang ingin menghampiri Allah s.w.t dinding
tersebut perlu dirobohkan. Dia tidak boleh bersandar kepada sebab musabab untuk
mengeluarkan akibat. Sebab dan akibat tidak terjadi dengan sendirinya. Kudrat dan Iradat Allah s.w.t yang
melahirkan sebab dan akibat juga.
Sebab-sebab adalah
utusan yang membawa perintah Allah s.w.t. Sungguh tidak wajar kiranya dalam
menerima perintah perhatian hanya ditujukan kepada utusan tidak kepada Empunya
perintah.
Bagi menyedarkan hamba-hamba tentang keperkasaan Yang Empunya perintah,
kadang-kadang dicabut kesan daripada sebab.
- Kesan membakar dicabut dari api apabila Nabi
Ibrahim a.s memasukinya.
- Proses pembiakan dikejutkan apabila Nabi Isa a.s
dilahirkan tanpa percampuran ibu dan bapa.
- Hukum alam semula jadi dirombak apabila Nabi Musa
a.s membelah laut dengan tongkat beliau a.s dan
- Nabi Muhammad s.a.w mengeluarkan air dari
jari-jari baginda s.a.w. Kejadian-kejadian yang seperti disebutkan itu
menjadi ledakan yang kuat meruntuhkan benteng sebab-akibat agar para hamba
dapat melihat dengan jelas akan Kudrat dan Iradat Allah s.w.t yang
menguasai dan mengatur segala-galanya.
Demikian juga
peranan kekeramatan yang berlaku kepada orang-orang tertentu. Kekeramatan merupakan pendidikan kerohanian
dalam mengenal Allah s.w.t agar hati meyakini sungguh-sungguh kepada Allah
s.w.t sebagai Rab (Tuhan) sekalian alam. Orang yang padanya terzahir
kekeramatan akan melihat dengan jelas akan ketuhanan Allah s.w.t yang menguasai
sekalian alam dan dia dapat menghayati maksud:
TIADA DAYA DAN UPAYA MELAINKAN DENGAN ALLAH S.W.T.
Tidak ada daya dan upaya melainkan apa yang didayakan dan
diupayakan oleh Allah s.w.t. Kekeramatan menjadi pasak yang
meneguhkan bangunan iman. Dia tidak lagi ragu-ragu terhadap jaminan Allah
s.w.t.
Kekeramatan yang
mengangkat darjat seseorang boleh menjadi ujian yang menghalang perkembangan
kerohanian orang lain. Orang yang terpesona melihat kekeramatan yang terzahir dari
dirinya merasakan dirinya sudah berada pada kedudukan yang tinggi lagi mulia.
Kekeramatan menambahkan rasa taasub kepada diri sendiri dan memperbesarkan
keegoan dirinya. Ini menyebabkan proses penyucian hatinya terbantut.
Kegagalannya melihat rahsia Kudrat dan Iradat Allah s.w.t menebalkan hijab
dirinya dengan Allah s.w.t dan tidak bertambah kekuatan tauhidnya.
Orang yang dirinya
benar-benar suci bersih dapat menyelamatkan dirinya dari fitnah kekeramatan.
Kekeramatan boleh terjadi pada dirinya tetapi tidak mengalihkan pandangan
mata hatinya daripada Allah s.w.t. Kekeramatan membuka pintu ghaib kepadanya
untuk melihat rahsia kekuasaan Tuhan pada penciptaan dan aturan-Nya. Apa sahaja
yang diciptakan Allah s.w.t dan ditadbir-Nya adalah luar biasa dan merupakan
kekeramatan.
Arasy adalah luar
biasa dan semut juga luar biasa. Bintang dilangit adalah luar biasa dan
kelip-kelip juga luar biasa. ‘Adam (yang tidak ada) tiba-tiba menjadi ada,
sungguh luar biasa sekali kekuasaan Allah s.w.t. Seluruh alam maya ini adalah luahan kekeramatan yang luar biasa yang
hanya Allah s.w.t sahaja yang mampu berbuat demikian. Dia adalah
Allah s.w.t, yang tidak ada Tuhan kecuali Dia!
Bismillahirrohmaanirrohiim
ReplyDeleteMohon share jzkk Moga diterima sebagai amal soleh In Syaa Allah Aamiin Allahumma Aamiin