89: TUJUAN ORANG ARIFBILLAH.
MAKSUD DAN TUJUAN ORANG ARIFBILLAH ADALAH BENAR
DALAM ‘UBUDIYAH (KEHAMBAAN) DAN MELAKSANAKAN HAK-HAK RUBUBIYAH (KETUHANAN).
Insan adalah
ciptaan Allah s.w.t yang paling istimewa kerana padanya digabungkan aspek zahir
dengan aspek batin. Aspek zahirnya menyerupai alam semesta dan aspek batinnya
berkaitan dengan hal-hal ketuhanan. Hal-hal ketuhanan yang menyinari batin
manusia itulah yang menyebabkan sekalian malaikat diperintahkan sujud kepada
Adam a.s, bapa kepada sekalian insan.
(Ingatkanlah
peristiwa) tatkala Tuhanmu berfirman kepada malaikat: “Sesungguhnya Aku hendak
menciptakan manusia – Adam - dari tanah; Kemudian apabila Aku sempurnakan
kejadiannya dan Aku tiupkan padanya roh dari (ciptaan)-Ku, maka hendaklah kamu
sujud kepadanya”. (Ayat 71 & 72 : Surah Saad)
Hati nurani atau rohani manusia ada perkaitan dengan roh urusan Allah
s.w.t. Ini yang menjadikan manusia sebagai makhluk yang paling
mulia, sehingga malaikat diperintahkan sujud kepada manusia.
- Roh urusan Allah s.w.t menjadi
nur yang memberi petunjuk kepada manusia.
- Hati nurani urusan Allah s.w.t.
yang diterangi oleh nur ini akan terpimpin kepada jalan Allah s.w.t.
- Roh urusan Allah s.w.t itulah
yang memungkinkan segala urusan sampai kepada Allah s.w.t, termasuklah
ibadat, amalan, doa, rayuan dan apa sahaja yang manusia lakukan.
Orang ‘arifbillah
menyedari dan menghayati hakikat ini. Kesedaran
terhadap roh urusan Allah s.w.t itu membuat mereka menjadikan benar
dalam:
- ‘ubudiyah (kehambaan)
sebagai tujuan hidup mereka
- dan pada masa yang sama juga mereka menunaikan rububiyah
hak ketuhanan.
* *
* * *
* * *
* * *
A]. ‘Ubudiyah : Kehambaan dinyatakan melalui syariat: (Kewujudan yang diperintah: Jalan syari’at
memperbaiki amal - notes by penyusun)
Dan (ingatlah) Aku
tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan
beribadat-Ku. (Ayat 56 : Surah adz-Dzaariyaat)
B]. Rububiyah : Hak ketuhanan Allah
s.w.t pula dinyatakan melalui pandangan hakikat:
(Kewujudan
yang memerintah: Jalan hakikat menyaksikan Rububiyah, tidak luput dari
Hadrat Allah s.w.t dalam segala perkara dan pada setiap masa - notes by penyusun
)
“Kerana
sesungguhnya aku telah berserah diri kepada Allah, Tuhanku dan Tuhan kamu!
Tiadalah sesuatupun dari makhluk-makhluk yang bergerak di muka bumi melainkan
Allah jualah yang menguasainya. Sesungguhnya Tuhanku tetap di atas jalan yang
lurus”. (Ayat 56 : Surah Hud)
Maka bukanlah kamu
yang membunuh mereka, akan tetapi Allah jualah yang menyebabkan pembunuhan
mereka. Dan bukanlah engkau (wahai Muhammad) yang melempar ketika engkau
melempar, akan tetapi Allah jualah yang melempar (untuk membinasakan
orang-orang kafir). (Ayat 17 : Surah al-Anfaal)
Jalan syariat memperbaiki amal dan jalan hakikat pula menyaksikan
Rububiyah, tidak luput dari Hadrat Allah s.w.t dalam segala perkara
dan pada setiap masa.
Bila dua jalan
tersebut berpadu sebagai satu jalan, lahirlah
amal zahir dan amal batin yang tidak bercerai tanggal. Orang arifbillah
bersungguh-sungguh mengerjakan tuntutan syariat dan pada masa yang sama beriman
serta bertawakal sambil menyaksikan hakikat ketuhanan (Rububiyah) menguasai
segala sesuatu.
Tidak ada yang
hidup, yang berkuasa, yang berkehendak, yang mengetahui, yang mendengar, yang
melihat dan yang berkata-kata melainkan semuanya di bawah urusan Rububiyah. Apa sahaja yang berada di dalam
genggaman atau diheret oleh Rububiyah itu dinamakan ubudiyah.
Rububiyah adalah kewujudan yang memerintah dan ubudiyah pula kewujudan yang
diperintah.
Hati yang suci
bersih, apabila disinari oleh Nur Ilahi, berpeluang mengembara secara
kerohanian dari ubudiyah kepada Rububiyah untuk memperolehi makrifat-Nya.
Pengembaraan
kerohanian bermula dari alam kebendaan (nasut), naik ke alam lakuan (malakut)
dan seterusnya ke alam sifat (Jabarut). Kemudian dia melalui asma’ (nama-nama
Allah s.w.t) dan hakikat segala sesuatu. Seterusnya dia mencapai fanafillah (hilang
lenyap kesedaran diri di bawah penguasaan Allah s.w.t). Setelah melepasi daerah
fana dia masuk kepada daerah baqabillah (kesedaran kekal bersama-sama Allah
s.w.t).
* notes by penyusun:
Alam kebendaan
--> alam lakuan --> alam sifat asma’
& hakikat > fanafi-llah --> baqa’bi-llah
(nasut)
<----------------- (malakut) <---
(jabarut)
<-------------------------------------- baqa’bil-llah
{ kenal hakikat insan}
Kemudian dia turun kepada kesedaran sifat (Jabarut). Di dalam daerah ini dia mengenali hakikat dirinya dan Hakikat Insan (manusia), iaitu suasana Rububiyah yang menguasai sekalian manusia dan juga dirinya. Bila dia turun lagi, dia kembali kepada alam insan semula, memikul amanah sebagai khalifah Allah yang bertanggungjawab menjalankan perintah Allah s.w.t di atas muka bumi ini.
Salik yang telah
menyempurnakan pengembaraannya dan mendapat
amanah kekhalifahan itulah yang dinamakan ‘arifbillah. Martabat ini dicapai dengan menghapuskan segala
kepentingan diri sendiri ke dalam kefanaan Allah s.w.t, sehingga mencapai makam
baqa.
Orang ‘arifbillah:
- mengalami dan mengenali suasana ‘ubudiyah dan
Rububiyah.
- dia telah berjaya menyatukan syariat dan hakikat.
- taat kepada Allah s.w.t dan Rasul-Nya dengan mematuhi
perintah-Nya, menjauhi larangan-Nya dan berjalan sesuai dengan Sunnah
Rasulullah s.a.w, adalah tujuan dan maksud orang ‘arifbillah.
- mereka kuat melakukan amal ibadat tetapi tidak
melihat kepada amal itu.
- segala sesuatu dikembalikan kepada Allah s.w.t.
Allah s.w.t yang memberi petunjuk dan Dia juga yang memberi kekuatan untuk
melakukan ketaatan kepada-Nya. Tidak ada yang berlaku melainkan di bawah
takluk Kudrat dan Iradat Allah s.w.t jua.
Kearifan T.I.D.A.K. berpisah dengan ‘ubudiyah.
Rasulullah
s.a.w merupakan manusia yang paling arif dan baginda s.a.w jugalah yang menjadi
manusia yang paling kuat berbuat ubudiyah di antara sekalian makhluk..
No comments:
Post a Comment