46: ALLAH MAHA ESA, SEDIA DAN KEKAL.
TELAH ADA ALLAH DAN TIADA SESUATU BESERTA-NYA. DAN, DIA KINI
ADALAH TETAP SEBAGAIMANA ADANYA.
Pada martabat zat, segala sifat, nama
dan semua kewujudan lenyap di dalamnya, tidak boleh disaksi dan ditakbir lagi.
Selagi boleh
disaksi dan ditakbir ia masih lagi sifat bukan zat. Apabila sampai kepada
perbatasan: “Lemah mengadakan pendapat tentang zat Ilahiat”, seseorang tidak
ada pilihan melainkan mengakui wujudnya dzat Wajibul Wujud (Wajib Wujud) kerana
jika tidak wujud zat nescaya tidak ada sifat dan tidak ada kejadian atau
perbuatan.
Seorang bukan ahli
kasyaf bermakrifat dengan akalnya dan beriman kepada zat Wajibul Wujud setelah
terjadi kebuntuan akalnya mengenai hal ketuhanan pada suasana yang
diistilahkan sebagai Wahadiyyah atau suasana pentadbiran Ilahi yang juga
dipanggil Rububiah.
Akal menyaksikan
Rububiah atau hal ketuhanan yang menggerakkan sekalian makhluk. Peringkat
kesudahan pencapaian akal dan ilmu makhluk dinamakan Hijab al-‘Izzati atau benteng keteguhan. Ilmu sekalian orang alim
dan arif terhenti di sini.
Zat Allah s.w.t
tidak diketahui oleh makhluk kerana Dia tidak termasuk di dalam sempadan
maklumat, pendapat dan kenyataan. Allah berfirma
n :
Dan Allah
perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diri-Nya (menyeksa
kamu). (Ayat 30 : Surah a-li ‘Imran)
Rasulullah s.a.w
bersabda:
SEMUA KAMU (YANG BERFIKIR) TENTANG ZAT ALLAH ADALAH ORANG DUNGU.
Percubaan akal untuk menembusi Hijab Keteguhan adalah sia-sia. Jika
dipaksa juga tidak ada yang ditemui melainkan kemungkinan menjadi gila.
Begitulah makrifat
Allah s.w.t melalui akal. Makrifat dengan akal menjadi asas kepada makrifat
melalui zauk atau pandangaan mata hati.
Ahli Allah s.w.t
meningkatkan imannya dengan membenamkan dirinya ke dalam ibadat dengan
bersungguh-sungguh. Mereka berpuasa pada siang hari dan bersembahyang pada
malam hari. Ada antara mereka yang bersembahyang lebih 500 rakaat sehari,
khatam membaca al-Quran tiap-tiap hari dan berpuasa sepanjang tahun. Sekiranya Allah s.w.t izinkan, mereka akan
mengalami hakikat wujud Zat Allah s.w.t yang sukar untuk dihuraikan.
1).Pengalaman
makrifat menurut akal berhenti pada kenyataan: “Semata-mata zat, yang maujud hanya Wajibul Wujud”.
2).Pengalaman
makrifat secara zauk pula berakhir pada: “Zat
yang kosong dari makhluk, yang maujud hanya Allah s.w.t. Telah ada Allah s.w.t
dan tiada sesuatu beserta-Nya. Dia kini adalah tetap sebagaimana dahulunya ”.
Ungkapan ini bukan
untuk dibahaskan atau dihuraikan dengan terperinci kerana ia telah melepasi
sempadan ilmu.
Ia adalah
pengalaman rohani, dinamakan penyaksian hakiki mata hati, tatkala hilang
rasa wujud diri dan sekalian yang maujud, hanya Wujud Allah s.w.t yang nyata,
semata-mata Allah s.w.t dan segala-galanya Allah s.w.t.
Keadaan ini dicapai
setelah melepasi makam-makam ilmu, amal, berserah diri, reda, ikhlas, lalu
masuk ke dalam makam tauhid yang hakiki dan pengalaman tauhid yang hakiki
itulah yang dinyatakan oleh Hikmat 46 di atas.
Telah ada Allah s.w.t dan tiada sesuatu beserta-Nya. Allah s.w.t kini adalah Allah
s.w.t yang dahulu juga.
Pengalaman rohani
adalah aneh menurut kacamata akal. Ia adalah satu keadaan terlepasnya
ikatan kesedaran terhadap diri sendiri dan dikuasai oleh kesedaran yang
lain. Jika mahu memahami akan kesedaran-kesedaran yang mempengaruhi kesedaran
manusiawi itu terlebih dahulu perlulah difahami tentang kejadian manusia itu.
Manusia yang
bertubuh badan boleh diistilahkan sebagai alam jasad. Alam jasad mendiami alam
dunia. Hubungan yang rapat antara alam jasad dengan alam dunia menyebabkan
pengaruh alam dunia kepada alam jasad sangat kuat. Alam jasad menerima pengaruh
alam dunia dan menganggapnya sebagai kesedaran dirinya sendiri. Ia tidak dapat
lagi membezakan antara kesedaran jasad yang asli dengan kesedaran duniawi yang
menguasainya.
Alam dunia pula
berada di dalam Alam Malakut (alam malaikat). Alam Malakut menguasai alam dunia
dan alam jasad. Tenaga malaikat-malaikat menjadi tenaga kepada dunia dan jasad
yang menyebabkan dunia dan jasad boleh bergerak. Sistem yang berjalan rapi di
dunia dan jasad adalah disebabkan oleh tenaga malaikat yang bekerja dengan
tepat mengawalnya. Sedutan udara, kerlipan mata, peredaran darah,
pertumbuhan rambut dan kuku, pergerakan otot dan semuanya adalah hasil
daripada tindakan malaikat walaupun manusia tidak menyedarinya.
Perjalanan
matahari, penurunan hujan, tiupan angin dan semua aktiviti benda-benda dunia
terhasil daripada tindakan malaikat-malaikat. Perkaitan antara jasad, dunia dan
malakut adalah umpama sebatang pokok kelapa di atas sebuah pulau di dalam laut.
Pokok kelapa tidak terpisah dari pulau dan tidak terpisah dari laut. Air laut
meresap ke dalam tanah pulau dan air yang sama juga meresap ke dalam akar,
batang, daun dan seluruh pokok kelapa. Pokok kelapa memperolehi tenaga
pertumbuhan dari air laut yang meresap ke dalamnya. Begitulah ibaratnya tenaga
malaikat yang menjadi sistem aktiviti manusia.
Alam Malakut dengan
segala isinya termasuklah dunia dan jasad berada di dalam Alam Jabarut. Jabarut
bukanlah alam seperti yang difahamkan. Jabarut
bermakna sifat Allah s.w.t. Ini bermakna malakut, dunia dan jasad
adalah kesan daripada keupayaan sifat atau dikatakan juga perbuatan yang
dihasilkan oleh sifat.
Jabarut pula dikuasai oleh Lahut iaitu Zat Ilahiat.
Malakut, dunia dan jasad diistilahkan sebagai sekalian alam, merupakan perbuatan yang dikuasai oleh sifat dan
sifat pula dikuasai oleh zat. Ini bermakna tidak putus perkaitan di
antara Lahut kepada Jabarut kepada malakut kepada dunia dan kepada jasad.
A]. Jika dilihat
kepada lapisan yang paling luar akan kelihatanlah pergerakan benda-benda. Jika
direnungkan kepada lapisan yang lebih mendalam sedikit kelihatanlah pula
pergerakan benda-benda dihasilkan oleh tenaga malaikat.
B]. Jika dilihat
kepada lapisan yang lebih mendalam akan kelihatan pula pergerakan benda-benda
dan tenaga malaikat merupakan perbuatan Tuhan.
C].Jika dilihat kepada lapisan yang lebih
dalam akan kelihatan pula sekalian perbuatan Tuhan itu adalah kesan daripada
keupayaan sifat Allah s.w.t.
D]. Jika dilihat
kepada lapisan yang paling dalam akan kelihatanlah bahawa sekalian alam yang
muncul kerana perbuatan Tuhan, perbuatan pula lahir daripada keupayaan sifat
Tuhan dan sifat pula bersumberkan zat Ilahiat.
E]. Jika dilihat
semuanya tanpa terdinding antara satu dengan yang lain maka kelihatanlah bahawa
zat Ilahiat menguasai segala sesuatu.
Apabila semuanya
sudah sempurna kedudukannya maka Allah s.w.t mengwujudkan sesuatu yang sangat
istimewa. Ia adalah roh manusia. Roh
manusia adalah sesuatu yang dari Allah s.w.t, tiupan Roh Allah s.w.t, berkait
dengan Zat Allah s.w.t, tidak boleh dinisbahkan kepada apa sahaja melainkan
kepada Allah s.w.t, tetapi ia bukanlah
Allah s.w.t kerana “Tiada sesuatu yang menyamai-Nya”.
Roh manusia yang
dinisbahkan kepada Allah s.w.t inilah yang paling mulia:
Kemudian apabila
Aku sempurnakan kejadiannya (Adam), serta Aku tiupkan padanya roh dari
(ciptaan)-Ku maka hendaklah kamu sujud kepadanya. (Ayat 72 : Surah Saad)
Kemuliaan roh
manusia yang Allah tiupkan dari Roh-Nya menyebabkan malaikat-malaikat kena
sujud kepada Adam. Roh pada martabat ini adalah urusan Allah s.w.t:
Katakanlah: “Roh itu dari perkara urusan Tuhanku”. (Ayat 85 : al-Israa’)
Bagaimana atau
apakah perkaitan roh dengan Allah s.w.t?
Perkaitannya adalah
Rahsia Allah s.w.t yang manusia tidak diberi pengetahuan mengenainya kecuali
sedikit sahaja. Roh pada martabat Rahsia Allah s.w.t inilah yang sudah mengenal
Allah s.w.t dan menyaksikan bahawa:
Sesungguhnya Allah Maha Esa. Tiada sesuatu beserta-Nya.
Sesungguhnya Allah Maha Esa. Tiada sesuatu beserta-Nya.
Roh yang berkait
dengan Allah s.w.t menghadap kepada Allah s.w.t dan dikuasai oleh kesedaran
yang hakiki atau penglihatan rohani yang hakiki atau kesedaran tauhid yang
hakiki.
Roh urusan Allah
s.w.t itu kemudiannya berkait pula dengan perbuatan Allah s.w.t iaitu alam.
Unsur alam yang menerima perkaitan dengan roh urusan Allah s.w.t itu dinamakan
roh juga.
Roh jenis kedua ini
menghuni alam seperti makhluk Tuhan yang lain juga. Tempat roh tersebut ialah
Alam Arwah {alam roh}. Roh yang mendiami Alam Arwah ini kemudiannya berkait
pula dengan jasad. Jasad yang berkait dengan roh menjadi hidup dan dipanggil
manusia. Perjalanan dari atas ke bawah ini dinamakan:
KAMI DATANG DARI ALLAH S.W.T.
Oleh sebab manusia
datang dari Allah s.w.t mereka berkewajipan pula kembali kepada Allah s.w.t.
KEPADA ALLAH S.W.T KAMI KEMBALI.
Perjalanan kembali
kepada Allah s.w.t hendaklah dilakukan ketika jasad masih lagi diterangi oleh
roh iaitu ketika kita masih hidup di dalam dunia.
Apabila roh sudah
putus hubungannya dengan jasad, tidak ada lagi peluang untuk kembali kepada
Allah s.w.t. Sesiapa yang buta (hati) di
dunia akan buta juga di akhirat, malah lebih buruk lagi. Hamba Allah
s.w.t yang menyedari kewajipannya akan berusaha bersungguh-sungguh untuk
kembali kepada Allah s.w.t ketika kesempatan masih ada.
Syariat diturunkan
supaya manusia tahu jalan kembalinya. Orang yang
berjuang untuk kembali kepada asalnya melepaskan kesedaran alam bawah yang
menguasainya. Dia masuk kepada kesedaran malaikat. Kemudian dia keluar dari
kesedaran malaikat dan masuk kepada kesedaran roh yang murni dan seterusnya
masuk kepada kesedaran roh yang menjadi Rahsia Allah s.w.t dan kembali
menyaksikan Yang Hakiki sebagaimana telah disaksikannya sebelum berkait dengan
jasad dahulu.
Keluarlah
ucapannya:
TELAH ADA ALLAH
S.W.T (SEBAGAIMANA IA MENYAKSIKAN SEBELUM BERKAIT DENGAN JASAD) DAN TIADA
SESUATU YANG MENYERTAI-NYA (SEBAGAIMANA DISAKSIKANNYA DAHULU). DAN DIA KINI
(SEDANG DISAKSIKANNYA SEMULA) SAMA SEPERTI ADA-NYA (SEPERTI YANG DISAKSIKANNYA
DAHULU).
Keadaannya adalah
seperti orang yang melihat kepada sesuatu, kemudian dia memejamkan matanya
seketika. Bila dia membuka matanya semula dia melihat sesuatu yang sama
berada dihadapannya.
Tahulah dia bahawa
pengalaman semasa memejam mata itu sebenarnya gelap, majazi atau khayalan. Dia
kembali melihat yang benar setelah matanya terbuka. Jadi, seseorang hanya boleh melihat Yang Hakiki setelah kembali kepada
keasliannya iaitu dia kembali melihat dengan penyaksian hakiki mata hati.
Hikmat 46 di atas
walaupun pendek tetapi menggambarkan perjalanan datang dan pergi yang
sangat jauh, bermula dari Allah s.w.t, sampai kepada dunia dan jasad, kemudian
kembali semula kepada Allah s.w.t.
Perjalanan yang
telah diceritakan di atas adalah pengalaman rohani bukan perpindahan jasad dari
satu tempat kepada tempat yang lain. Orang yang sedang mengalami hal yang
demikian masih berada di bumi, masih bersifat sebagai manusia, bukan ghaib
daripada pandangan orang lain.
Hanya perhatian dan kesedarannya terhadap yang selain Allah s.w.t ghaib
dari alam perasaan hatinya. Pengalaman rohani tersebut memberinya
kefahaman dan pengenalan tentang Tuhan. Makrifatullah melalui pengalaman rohani
jauh lebih kuat kesannya kepada hati daripada makrifatullah melalui pandangan
akal.
Akal yang mengenali
Allah s.w.t bersifat Maha Melihat dan Mendengar melahirkan kewaspadaan pada
tindakan dan tingkah-laku. Makrifat
tentang Allah Maha Melihat dan Mendengar yang dialami secara kerohanian
menyebabkan gementar dan kecut hati sehingga ketara pada tubuh badan seperti
pucat mukanya dan menggigil tubuhnya.
No comments:
Post a Comment